Szukasz lokalu usługowego? Podpowiadamy jak go wybrać

Każdy przedsiębiorca wie, że wybór odpowiedniego miejsca na prowadzenie firmy, to jedna z kluczowych decyzji biznesowych. Podjęcie odpowiedniej może pomóc odnieść rynkowy sukces i przynieść korzyści finansowe. Natomiast wybór lokalu niedostosowanego do potrzeb przedsiębiorcy i klientów może kosztować wiele nerwów i pieniędzy. Jakie aspekty należy zatem przenalizować, by wybrany lokal był miejscem idealnym dla naszego biznesu?
Układ i powierzchnia dopasowane do działalności
Selekcja lokalu powinna uwzględniać przede wszystkim charakterystykę prowadzonego biznesu. Większe i bardziej przestronne powierzchnie nadają się na sklepy, kluby fitness czy siedziby instytucji finansowych. W mniejszych można spokojnie zaplanować salon fryzerski czy butik z markową odzieżą. Przestrzeń musi odpowiadać nie tylko potrzebom przedsiębiorcy i klientów. Niektóre branże muszą spełniać określone przez prawo wymogi.
Biuro - wizualizacja lokalu usługowego Murapol Jana Kazimierza
Rodzaj działalności sprawia, że lokal musi spełnić szereg określonych przez prawo kryteriów. Inne wymogi dotyczą np. biura podróży czy sklepu papierniczego, a zupełnie odmienne restauracji. W przypadku przestrzeni biurowej przepisy BHP określają przykładowo powierzchnię, która powinna przypadać na jednego pracownika biurowego. Jeszcze bardziej restrykcyjne wytyczne stały się faktem za sprawą epidemii koronawirusa. Specjalistyczne wymogi techniczne stawiane są przed punktami medycznymi (np. gabinetem dentystycznym czy przychodnią rodzinną), w których będą przeprowadzane zabiegi lecznicze.
W centrum czy na osiedlu mieszkaniowym?
Dla klientów, a także dla pracowników istotną kwestią jest dobra lokalizacja i szybki dojazd do siedziby firmy. Dlatego warto dokładnie przeanalizować otoczenie, w którym znajduje się lokal, którym jesteśmy zainteresowani. Umiejscowienie odgrywa strategiczną rolę zwłaszcza w przypadku prowadzenia działalności handlowej i usługowej. Lokal położony przy głównej ulicy w mieście daje możliwość dotarcia ze swoją ofertą do dużej liczby potencjalnych klientów. To co wydaje się być zaletą, ma też jednak swoje minusy. Wadą lokalizacji w centrum jest zwłaszcza spora konkurencja. Oznacza to konieczność poniesienia większych nakładów, by zostać zauważonym i zbudować swoją markę. Rozpoznawalność ma swoją cenę. Koszty zakupu bądź wynajmu w centrach dużych są wysokie.
Salon kosmetyczny - wizualizacja lokalu usługowego Murapol Królewskie Ogrody
Dlatego warto czasem postawić na lokalizację poza ścisłym centrum. Tam bazą klientów będą okoliczni mieszkańcy. Lokal usytuowany na terenie osiedla mieszkaniowego idealnie sprawdzi się, jako siedziba sklepu spożywczego, salonu piękności, kwiaciarni czy apteki. Jeśli usługi lub towary zyskają aprobatę i popularność, przedsiębiorca może przez długie lata cieszyć się obecnością stałych klientów. Nie należy zapominać, że ważnym czynnikiem w przypadku usytuowania na terenie osiedla, jest ustalenie godzin otwarcia, które będą dopasowane do potrzeb lokatorów. Zamykanie biznesu po godz. 16, wtedy gdy mieszkańcy dopiero wracają do domów z pracy, nie pomoże w odnotowywaniu zysków.
Kupić czy wynajmować?
Odpowiedź na to pytanie w głównej mierze uzależniona jest od biznesplanu i posiadanego na ten cel budżetu. Jeśli kondycja finansowa firmy na to pozwala, to zakup przestrzeni jest dobrym pomysłem. To swego rodzaju inwestycja, która w dłuższej perspektywie wpływa na komfort i stabilizację prowadzonej działalności. Warto mieć jednak świadomość, że przypadku decyzji o zakupie musimy ponieść też niemałe koszty transakcyjne (m.in. taksę notarialną). Dlatego lepiej wcześniej przenalizować koszty dodatkowe, a księgowego zapytać np. o możliwość odzyskania podatku VAT.
Wynajem jest natomiast lepszą opcją w sytuacji firm, które dopiero raczkują, nie mają kapitału pozwalającego na zakup lub gdy lokalizacja inwestycji docelowo ma się zmienić. Zaletą wynajmu jest też to, że nie trzeba też przejmować się utrzymywaniem nieruchomości, naprawianiem awarii czy remontami. Leży to najczęściej w gestii właściciela obiektu.
Wizualizacje:
Murapol